Zebrano 1,000 podpisów
Do: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Zakaz lekcji myśliwych w przedszkolach i szkołach
Do wiadomości: Ministra Klimatu i Środowiska
Sprzeciwiamy się prowadzeniu zajęć lekcyjnych w szkołach i przedszkolach przez myśliwych jako przedstawicieli Polskiego Związku Łowieckiego oraz ew. inne organizacje promujące polowania i zabijanie zwierząt.
Szkoła i przedszkole są miejscem, w którym dzieci uczą się empatii, odpowiedzialności i szacunku do życia. Zajęcia prowadzone przez myśliwych często z użyciem trofeów, skór i opowieści o polowaniach – stoją w sprzeczności z tymi wartościami.
Podstawa programowa wymaga zaś kształtowania postaw “szacunku dla środowiska przyrodniczego”, “przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska” m.in. poprzez “świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody”.
Myśliwi w szkołach i przedszkolach oswajają dzieci z przemocą wobec zwierząt i promują zabijanie jako formę „opieki” nad naturą czy też kreują fałszywy wizerunek myśliwych jako opiekunów lasu oparty o skrajnie antropocentryczną wizję przyrody.
W dobie globalnych wyzwań środowiskowych: katastrofy klimatycznej i ekologicznej potrzebujemy edukacji przyrodniczej prowadzonej przez prawdziwych przyrodników, w duchu poszanowania przyrody i budowania nowych relacji ludzi ze środowiskiem - a nie opartej o archaiczne przekonania dominacji człowieka nad resztą świata, które przyczyniły i wciąż przyczyniają się do wymierania wielu gatunków.
Nie chcemy, by najmłodsi uczyli się, że strzelanie do zwierząt jest sposobem „troski o naturę”. Chcemy, by uczyli się wrażliwości, współodczuwania i odpowiedzialności za świat przyrody.
[1] Podstawa programowa rok szkolny 2025-26, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Sprzeciwiamy się prowadzeniu zajęć lekcyjnych w szkołach i przedszkolach przez myśliwych jako przedstawicieli Polskiego Związku Łowieckiego oraz ew. inne organizacje promujące polowania i zabijanie zwierząt.
Szkoła i przedszkole są miejscem, w którym dzieci uczą się empatii, odpowiedzialności i szacunku do życia. Zajęcia prowadzone przez myśliwych często z użyciem trofeów, skór i opowieści o polowaniach – stoją w sprzeczności z tymi wartościami.
Podstawa programowa wymaga zaś kształtowania postaw “szacunku dla środowiska przyrodniczego”, “przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska” m.in. poprzez “świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody”.
Myśliwi w szkołach i przedszkolach oswajają dzieci z przemocą wobec zwierząt i promują zabijanie jako formę „opieki” nad naturą czy też kreują fałszywy wizerunek myśliwych jako opiekunów lasu oparty o skrajnie antropocentryczną wizję przyrody.
W dobie globalnych wyzwań środowiskowych: katastrofy klimatycznej i ekologicznej potrzebujemy edukacji przyrodniczej prowadzonej przez prawdziwych przyrodników, w duchu poszanowania przyrody i budowania nowych relacji ludzi ze środowiskiem - a nie opartej o archaiczne przekonania dominacji człowieka nad resztą świata, które przyczyniły i wciąż przyczyniają się do wymierania wielu gatunków.
Nie chcemy, by najmłodsi uczyli się, że strzelanie do zwierząt jest sposobem „troski o naturę”. Chcemy, by uczyli się wrażliwości, współodczuwania i odpowiedzialności za świat przyrody.
[1] Podstawa programowa rok szkolny 2025-26, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Dlaczego ta sprawa jest ważna?
Coraz częściej czytamy relacje z “lekcji” przeprowadzanych przez myśliwych w szkołach i przedszkolach, podczas których dzieci zachęcane są do rysowania martwych zwierząt, a jako “materiały dydaktyczne” służą skóry, czaszki czy całe zabite zwierzęta. Podczas niektórych dręczone były żywe zwierzęta - ptaki [1].
Myśliwi stoją także za akcjami dezinformacyjnymi mającymi na celu wykreowanie poczucia zagrożenia ze strony niektórych gatunków (np. wilki) w celu umożliwienia polowania [2]. Nie mogą więc uchodzić za wiarygodne źródło informacji przyrodniczej.
Myśliwi organizują w szkołach konkursy, w ramach których dzieci rysują myśliwych z bronią, upolowana zwierzęta czy celowanie do nich z broni.
Zajęcia skierowane do dzieci i młodzieży prowadzone przez myśliwych są częścią szeroko zakrojonego planu zapisanego w dokumentach Polskiego Związku Łowieckiego, mające na celu m.in. “Poprawę wizerunku łowiectwa w społeczeństwie” poprzez “działania edukacyjne skierowane do wszystkich grup wiekowych społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży” [3].
[1] Myśliwi wchodzą do szkół i przedszkoli. Nauka ekologii: czaszki z brokatem, dręczony puchacz, skóry zwierząt, Gazeta Wyborcza, 4 listopada 2025 r.
[2] Wilcze „fake newsy”. Myśliwi chcą zniesienia zakazu polowań na wilki i straszą ludzi, Oko.press, 12 marca 2018 r.
[3] Strategia zrównoważonego łowiectwa w Polsce do roku 2030 z perspektywą do roku 2035, Polski Związek Łowiecki
Myśliwi stoją także za akcjami dezinformacyjnymi mającymi na celu wykreowanie poczucia zagrożenia ze strony niektórych gatunków (np. wilki) w celu umożliwienia polowania [2]. Nie mogą więc uchodzić za wiarygodne źródło informacji przyrodniczej.
Myśliwi organizują w szkołach konkursy, w ramach których dzieci rysują myśliwych z bronią, upolowana zwierzęta czy celowanie do nich z broni.
Zajęcia skierowane do dzieci i młodzieży prowadzone przez myśliwych są częścią szeroko zakrojonego planu zapisanego w dokumentach Polskiego Związku Łowieckiego, mające na celu m.in. “Poprawę wizerunku łowiectwa w społeczeństwie” poprzez “działania edukacyjne skierowane do wszystkich grup wiekowych społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży” [3].
[1] Myśliwi wchodzą do szkół i przedszkoli. Nauka ekologii: czaszki z brokatem, dręczony puchacz, skóry zwierząt, Gazeta Wyborcza, 4 listopada 2025 r.
[2] Wilcze „fake newsy”. Myśliwi chcą zniesienia zakazu polowań na wilki i straszą ludzi, Oko.press, 12 marca 2018 r.
[3] Strategia zrównoważonego łowiectwa w Polsce do roku 2030 z perspektywą do roku 2035, Polski Związek Łowiecki
Sposób dostarczania
Wkrótce po zebraniu co najmniej 5 tysięcy podpisów przekażemy je do ministerstwa i będziemy podejmować kolejne kroki w tej kampanii.